Syyskuu 2027

MA TI KE TO PE LA SU






1



2



3



4



5



6



7



8



9



10



11



12



13



14



15



16



17



18



19



20



21



22



23



24



25



26



27



28



29



30

































Korpkvädet

05.07.2023 - 09.07.2023 Malax

Aloittelijaystävällinen
Ilmoittautuminen: 21.08.2022 - 20.11.2022
fantasia, historiallinen, draama
Osallistumismaksu: 70-90€
Ikäraja: 15

Korpkvädet är ett vikingatida inspirerat lajv som samtidigt är Elorias 20-årsjubileumslajv. Lajvet går av stapeln 5-9.7.2023 vid Järnåldersleden i Malax. Det är ett lajv om fyra ätter som kommer samman för att försöka nå fred i en konfliktfylld tid, på en plats där det mystiska och vardagliga möter varandra.

“Korpkvädet” on suomenruotsalaisen roolipeliyhdistys Elorian järjestämä liveroolipeli (larppi), jonka inspiraationa ovat skandinaaviset saagat. Se toteutetaan 5-9.7.2023 Maalahden rautakautisella polulla. Neljä sukua on kokoontuneina pyhälle neuvostopaikalle nimeltä Hravnavall, jossa arkinen ja mystinen kohtaavat.

Suomenkielinen teksti alempana.

På en plats som kallas Runmark har fyra ätter sina marker. Enligt gammal tradition har ätterna ett förbund som binder dem samman under en gemensam härskare: jarl Erik Saltskänke. Vart sjunde år möts de på den heliga platsen Hravnavall för att behandla gemensamma spörsmål.

De senaste åren har varit fyllda av missöden. Matförråden har sinat på grund av missväxt och boskapen har fått dödfödda eller svaga ungar. Jarlens långskepp förliste i en storm och för två år sedan drabbades jarlen av sjukdom. Skallagrimnaätten och Völsungaätten är i strid med varandra efter en mängd hårda ord på ett gästabud för två år sedan, och den tvisten pågår fortfarande. Förra året utsattes Runmarkerna för plundringar och räder utifrån och bland annat Völsungarnas tidigare överhuvud dräptes. Den skövlade marken och förlusten av boskap gjorde att en gränstvist mellan Skjöldungaätten och Grettungaätten startade. När resurserna är begränsade blir sådant som en gräsplätt med en brunn verkligen på liv och död.

Nu är det sjunde året kommet, och jarlen har slutligen dött efter en lång tid av sjukdom. Till ett ting med många tvister att lösa och gudar att blidka får man ännu en sak som måste lösas: Vem ska bli den nya jarlen? Det blir en sammankomst där mer står på spel än vanligt. Konflikterna bubblar under ytan. Och varför har all denna olycka drabbat dem? Har någon misshagat gudarna, förfäderna eller något väsen? Beskyllningarna går kors och tvärs. Dessa måste blidkas innan ännu mer otur drabbar dem.

Blod har spillts över tvisterna. Folk har varit i luven på varandra allt för längre, och läget är ohållbart. De behöver varandra för att kunna stå emot utomstående hot, även om många inte egentligen vill erkänna det. Det ryktas om att Skallagrimnaätten och Völsungaätten trevar mot en fred genom ett giftermål mellan ätterna, men hur man ska komma överens och vem som ska gifta sig verkar fortfarande vara oklart.

Korpkvädet är ett lajv om fyra väldigt olika ätter som kommer samman. Om en konfliktfylld situation, där de splittrade ätterna försöker hitta tillbaka till en fred som man så desperat behöver för att kunna ha en enad front mot omvärlden och dess hot. Samtidigt är inga av de konflikter som pågår lättvindiga och man tänker inte ge sig bara för sakens skull. Ära och heder, liksom löften och eder står på spel.


SUOMI:
Larppi tapahtuu fiktiivisellä versiolla Suomen 900-luvusta. Neljä sukua on kokoontuneina pyhälle neuvostopaikalle nimeltä Hravnavall, johon he saapuvat joka seitsämäs vuosi ratkaisemaan riitojaan ja uhraamaan jumalilleen. Tänä vuonna muutamat asioista ovat kuitenkin erilaisia: suvut ovat nähneet seitsemän vuotta nälänhätää, sotaa ja muita tragedioita ja yhteinen sukujen pää, jaarli, on kuollut. Nyt on yhdistyttävä rauhaa hakien, tai erottava Hravnavallista lähtiessä katkerina vihollisina.

Korpkvädet pelataan pääasiallisesti ruotsiksi mutta sekä suomi että englanti toimivat myös pelikielinä.